معرفی شهر تویسرکان

معرفی شهر تویسرکان

شهرستان تویسرکان یکی از شهرستان‌های استان همدان در ایران است. 

تویسرکان در جنوب کوه الوند و شهر همدان واقع شده‌است. مردم تویسرکان با زبان‌های لری، کردی و مخلوطی از زبان فارسی تکلم می‌نمایند. اکثر مردم این شهرستان به زبان لری تکلم می‌کنند. اما در بعضی روستاها زبان‌های ترکی و کردی نیز رایج است.این شهر به خاطر بزرگی و تعدد در درخت گردو و همچنین با کیفیت بودن آن شهرت دارد.

معرفی شهر تویسرکان

این شهرستان در مختصات ۳۴ درجه و ۲۰ دقیقه تا ۳۴ درجه و ۴۶ دقیقه عرض جغرافیایی و ۴۸ درجه و۳ دقیقه تا ۴۸ درجه و ۳۵ دقیقه طول جغرافیایی واقع شده‌است و از شمال به شهرستانهای همدان و اسدآباد و قسمت کمی هم به شهرستان بهار از مشرق به ملایر از مغرب به کنگاور واز جنوب به شهرستان نهاوند محدود است.
بلندترین نقطه این شهرستان قله الوند با ارتفاع ۳۵۷۴ متر است که فصل مشترک این شهرستان و شهرستان همدان است و پست‌ترین نقطه آن نیز روستای کارخانه با ارتفاع ۱۵۵۵ متر است و ارتفاع متوسط آن از سطح دریا ۱۷۸۴ متر است. این شهرستان به دلیل کوهستانی بودن و مرتفع بودن دارای آب و هوای معتدل کوهستانی است.
شهرستان تویسرکان با مساحت ۱۵۵۶ کیلومتر مربع از ۳ شهر تویسرکان، سرکان، فرسفج و ۲ بخش مرکزی و قلقل رود و ۷ دهستان و ۱۱۱ روستا تشکیل شده و طبق سرشماری سال ۱۳۷۵ دارای ۱۱۸۹۵۴ نفر جمعیت و تراکم نسبی ۷۴/۴ نفر در هر کیلومتر مربع است.

معرفی شهر تویسرکان

سد سرابی تویسرکان
در بهمن ماه ۱۳۹۳ سد سرابی با ظرفیت ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و حمید چیت چیان و بدون هیچ گونه مطالعات زیست‌محیطی افتتاح گردید. ساخت این سد با توجه به کوچکی مخزن ذخیره آن که سدی بسیار کوچک است اثرات زیست‌محیطی مخربی نداشته و در طول سال تنها جلوی سیلاب‌های فصلی رودخانه سرابی راگرفته است و بر روند مداوم اب رودخانه سرابی تأثیری نداشته و موجب رونق کشاورزی و سرسبزی منطقه سرابی و تویسرکان شده‌است.